Semnul sacru Colocviu organizat între 27-28 iunie 2013 de Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi și de Centrul de Cercetare a Artei Medievale “Vasile Drăguţ” Pentru gandirea tradițională, asa cum apare ea dezvăluită în scrierile lui Eliade, lumea înconjurătoare nu era alceva decât un ”camuflaj de semne”, o oglindă pentru un dincolo, pentru lumea nevăzută a spiritului, a sacrului. Nu doar artele sunt circumscrise religiei, ci chiar lucrurile sau acțiunile își dezvăluie originea divină. Simbolul (în sensul său originar de semn sacru) este marcă a relaționării cu absolutul. Centrul, cercul sau crucea nu sunt decât câteva dintre imaginile care devin punți între sacru și profan, semnul sacru fiind indispensabil limbajului artistic, întrucât simbolul este mijlocul prin care misterul se poate exprima si proteja in același timp (R. Otto). Ruptura se produce în secolul Luminilor care a avut un pronunțat discurs antireligios. Chateaubriand se plângea că Voltaire și ceilalți iluminiști au făcut din ateism o modă. De aici laicizarea culturii și a artei, religia devenind în cele din urmă tolerată. Școala sociologică franceză, începând cu Levy Bruhl, Claude Levi Strauss, Marcel Mauss, consideră că transcendența nu este o realitate obiectivă, ci o dimensiune a conștiinței sau a memoriei colective. Durkheim Explică sacrul ca fiind determinat de realitățile istorice, etnice și sociale, astfel încât modernii fac distincția între simbolul religios și cel artistic, lucru neîntâlnit în trecut. Cum privim sacrul în lumea contemporană, ce mai înseamnă semnul sacrul acum? Trimite el la ceva real, la o realitate autentică esențială existenței umane, sau este doar o emanație a conștiinței colective, cum spunea Durkheim? Intr-o lume care își afirmă din ce în ce mai brutal eliberarea de orice reguli și norme, semnul sacru devine o imagine recurentă sau rămâne o necesitate ființială pe care lumea contemporană nu poate decât să o ”camufleze în profan”, dar de care nu se poate lepăda fără a renunța la condiția însăși de ființă uman? Programul colocviului Semnul sacru Joi, 27 iunie 2013 9.00 – 9.10 Deschiderea colocviului: Decan Prof. univ. dr. Maria Urmă Secţiunea I Moderator Prof. univ. dr. J-P. Deremble, Université Ch. de Gaulle, Lille 3 9.10 – 9.30 Prof. univ. dr. Tereza Sinigalia, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Modèle et image 9.30 – 9.50 Discuţii 9.50 – 10.10 Prof. univ. dr. Constantin Ciobanu, Institutul de Istoria Artei “G. Oprescu”, București, Titlu rezervat 10.10 – 10.30 Discuţii 10.30 – 10.50 Prof. univ. dr. Maria Urmă, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Pentagram as a living cross 10.50– 11.10 Discuţii 11.10 – 11.25 Pauză de cafea 11.25 – 11.45 Conf. univ. dr. Carmen Solomonea, Titlu rezervat 11.45 – 12.05 Discuţii 12.05 – 12.25 Asist. univ.dr. Adrian Stoleriu, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Crucea. Despre „arta răstignirii” și răstignirea în artă 12.25 – 12.45 Discuţii 12.45 – 14.30 Pauză de masă Secţiunea a II-a Moderator Prof. univ. dr. Tereza Sinigalia, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi 14.30 – 14.50 Asist. univ. dr. Irina-Andreea Stoleriu, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Portretul între sacru și profan 14.50 – 15.10 Discuţii 15.10 – 15.30 Drd. Stefan Mera, Reprezentarea Raiului si Iadului în scena Judecății de Apoi la bisericile de secol XVI din Nordul Moldovei 15.30 – 15.50 Discuţii 15.50 – 16.10 Pauză de cafea 16.10 – 16.30 Pr. dr. Emilian Adrian Gavrilian, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Simboluri sacre în pictura lui Dimitrie Gavrilean 16.30 – 16.50 Discuţii 16.50 – 17.10 Lect. univ. dr. Ioana-Iulia Olaru, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Motive și semne în mozaicurile antice și antic- târzii de pe teritoriul României 17.10 – 17.30 Discuţii Vineri, 28 iunie 2013 Secțiunea a III-a Moderator: Prof. univ. dr. Constantin Ciobanu, Institutul de Istoria Artei “G. Oprescu”, București 9.00 – 9.20 Prof. univ. dr. J-P. Deremble, Université Ch. de Gaulle, Lille 3, Définition du signe dans son rapport au sacré 9. 20– 9.40 Discuţii 9.40– 10.00 Prof. Teresa Eca, Rosangela Ap, 10.00 – 10.20 Discuţii 10.20 – 10.40 Lect. univ. dr. Brandusa Grigoriu , Universitatea “Al. I. Cuza” Iaşi, Le rocher de la résurrection dans la littérature française du XIIe siècle 10.40 – 11.00 Discuţii 11. 00 – 11.15 Pauză de cafea 11.15 – 11.35 Lect. univ. dr. Puiu Ioniță, Universitatea “Al. I. Cuza” Iaşi, Cheia cunoașterii la M. Eminescu 11.35 – 11.55 Discuţii 11.55 – 12.15 Asist. univ. dr. Oana Maria Nae, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Constructia luminii ca element sacru in scrierile Sf. Bonaventura 12.15 – 12.35 Discuţii 12. 35 – 14.30Pauză de masa Secţiunea a IV-a Moderator: Prof. univ. dr. Maria Urmă, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi 14.30 – 14.50 Elena Hrecinic, "JE SUIS LA PORTE": une question d’architecture au Monastère Florești, Vaslui 14.50 – 15.10 Discuţii 15.10 – 15. 30 Prof. Roxana Zanea, Apocalyptic images in the romanic art 15.30 – 15.50 Discuţii 15.50 – 16.10 Drd. Catalin Soreanu, Sacrul in publicitatea contemporana 16.10 – 16.30 Discuţii 16.30 – 16.50 Conf. univ. dr. Codrina Laura Ioniţă, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, Simboluri creștine în arta grupului Prolog 16. 50 – 17. 10 Discuţii 17.10 – 17.15 Lect. univ. dr. Cristian Ungureanu, Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi, film - Geometria secretă 17.15 Incheierea colocviului Colocviu organizat de Universitatea de Arte “G. Enescu” Iaşi și de Centrul de Cercetare a Artei Medievale “Vasile Drăguţ” Organizatori: Prof. dr. Tereza Sinigalia, prof. dr. Maria Urma, lect. dr. Brîndușa Grigoriu, lect. dr. Ioana Olaru, lect. dr. Andreea Stoleriu, lect. dr. Puiu Ioniță, asist. dr. Adrian Stoleriu, conf. dr. Codrina-Laura Ioniță.
Copyright