Programul de studii Arte plastice – Grafică consolidează dimensiunea valorică națională a programelor de educație artistică universitară, prin formarea de specialiști pentru o arenă profesională extrem de competitivă: grafică publicitară, gravură, animație, gaming. Sunt constituite trei module de studiu: Grafică publicitară – se promovează un flux de creație pentru ilustrație și carte obiect, machetare tipografică, afișe; Grafică de șevalet – sunt dezvoltate investigații creative experimentale în domeniul gravurii, instalației, compozițiilor cu un accentuat caracter eseistic; Animație – sunt abordate tehnici de animație 3D (Autodesk Maya, Blender, SideFX Houdini, Cinema 4D-Maxon), animație 2D (Adobe Creative Suite) și gaming (Unity, Unreal Engine).
Există un spectru larg de discipline de atelier, dintre care se pot enunța: desenul, compoziția grafică tradițională, gravura în tehnici tradiționale și moderne, fotografie, animație, precum și disciplinele teoretice asociate.
Studenții sunt implicați în acțiuni de promovare a proceselor de creație – expoziţii, bienale, trienale, tabere de creaţie, simpozioane, conferinţe naţionale şi internaţionale, festivaluri. În spiritul creșterii alianțelor culturale diversificate, se cultivă contribuții și parteneriate cu instituții asociate pentru a coordona evenimente artistice de prestigiu – Bienala Internațională de Gravură Contemporană N/E, Festivalul Internațional Studențesc Animatie Animafantasia.
Facebook: @iasigrafica
Grafică publicitară
Programul pentru grafica publicitară implică studierea elementelor de campanie promoţională (axată în special pe implicarea socială a artistului şi promovarea produsului cultural), realizarea ilustraţiei de carte, precum şi noţiuni de animaţie. Această direcţie de studiu oferă o pregătire profesională cu aplicabilitate imediată pe piaţa muncii, în sfera graficii publicitare, ilustrative etc., ce are la bază atât cunoaşterea tehnicilor specifice, cât şi a problemelor de comunicare vizuală şi limbaj plastic.
Există un spectru larg de discipline de atelier, dintre care se pot enunţa: desenul, compoziţia grafică, gravura în tehnici tradiţionale şi moderne, fotografia şi procesarea digitală, animaţia, precum şi discipline teoretice asociate.
Se studiază tehnici tradiţionale, dar şi tehnici şi abordări contemporane de tipul instalaţiei, cărţii obiect, forme inovatoare de expunere etc.
Grafica de șevalet
În ceea ce priveşte grafica de şevalet, abordarea disciplinelor specifice se face urmărind câteva direcţii principale. În primul rând, se doreşte consolidarea cunoştinţelor privind principiile compoziţiei clasice, moderne şi contemporane, ceea ce implică realizarea unei incursiuni metodice în evoluţia conceptului de compoziţie de-a lungul istoriei artei, de la 1900 până în prezent. Problemele de compoziţie sunt abordate, de asemenea, din perspectiva interdisciplinarităţii genurilor artelor vizuale, ţinându-se cont de fenomenul globalizarii limbajelor artistice şi a sincretismului tehnicilor din arta contemporană.
O altă direcţie priveşte consolidarea cunoştinţelor şi deprinderilor tehnicilor specifice graficii de şevalet (tehnica în creion, cărbune, pastel, cretă, cerapastel, desen în tuş, culori de apă, aerograf, colaj, tehnici mixte, cât şi introducerea şi aprofundarea unor tehnici sincretice ce ţin de abordarea ready-made şi a instalaţiei.
Animație
Modulul de studiu de animație 3D a fost înființat la Facultatea de Arte Vizuale și Design din Iași în 2013, iar din 2016 oferă un master de doi ani în animație și VFX 3D. Obiectivul principal al programului de studiu este de a educa cu succes creatorii de filme de animație/designerii de gaming, oferindu-le cunoștințe teoretice și abilități practice de ultimă oră, compatibile cu exigențele industriei artistice internaționale.
Scopul nostru este de a transforma pasiunea, talentul și creativitatea studenților în cunoștințe și abilități tehnice care să permită viitorilor profesioniști din domeniul animației/gaming-ului/industriei VFX să-și dezvolte o carieră de succes.
Veți avea oportunitatea să vă dezvoltați propriile idei, scripturi și personaje în care veți folosi cele mai avansate cunoștințe de software și tehnologii specifice pentru animație 3D/gaming/VFX pentru a crea conținut digital.
Animația tridimensională este reprezentarea vizuală realistă a personajelor, obiectelor și fundalurilor prin intermediul suporturilor grafice. Astfel, programul universitar aferent studiului animației accentuează dezvoltarea creativității și a abilităților tehnice. Studenții învață să folosească software-uri specifice industriei în timp ce utilizează tehnici digitale de animație – pentru tehnici de animație 3D (Autodesk Maya, Blender, SideFX Houdini, Cinema 4D-Maxon) , animație 2D (Adobe Creative Suite) și gaming (Unity, Unreal Engine) -, precum și istoria animației și a stilurilor artistice. Programul de studiu include, de asemenea, experiențe practice avansate.
Studenţii sunt antrenaţi în activităţi expoziţionale individuale sau colective, locale sau itinerante, cu participări la concursuri naţionale sau internaţionale concretizate, în multe cazuri, cu premii. A devenit o tradiţie participarea la bienale internaţionale, cum ar fi cea de xilogravură de la Kyoto, (Japonia), cele de grafică mică de la Budapesta (Ungaria), Katowice (Polonia), Aiud, Cluj, Timişoara, sau la saloanele de ilustraţie de carte de la Paris, Bucureşti şi Alba Iulia, ca să enumerăm doar câteva dintre ele.
La finalizarea studiilor, studenții vor avea propriul portofoliu cu toate proiectele create pe parcursul anilor de studiu. Amploarea și profunzimea informațiilor acoperite în programele de studiu de licență și, ulterior, de master, pregătesc absolvenții pentru cariere creative avansate.
Mai multe niveluri de pregătire în diferite domenii de specializare sunt disponibile pentru persoanele calificate interesate de animația 3D. Opțiunile pentru joburi variază în funcție de gradul de aprofundare profesională pe care îl obțineți și pot include animatori 3D, modelatori 3D, artiși de textură 3D, designeri de jocuri video, animatori pentru web design, artist VFX, concept artist (creator de storyboard, caractere).
Baza materială de care dispune secția este complexă: laborator pentru gravură tradițională echipat cu prese manuale de dimensiuni mari, laborator pentru gravură modernă dotat cu echipament serigrafic şi de offset, laborator informatic cu reţea de calculatoare Apple, tablete grafice Wacom, Cintiq, sisteme motion capture, sistem pentru captură facială, sistem complet VR, pachete software pentru editare imagine (Adobe ilustrator, Adobe, Photosop), animatie bidimensionala (Anime Pro) si tridimensuionala (Autodesk Maya), sistem de proiecție interactiva Elite Panaboard, săli de studiu pentru desen și compoziție dotate cu mobilier si accesorii dedicate facilitarii studiului tehnicilor traditionale de specialitate .